Ako často behať? Kto mi prezradí?

Kroniku bežca začiatočníka z môjho blogového rozprávania už poznáte. 10 km ženský beh som zvládla, polmaratón mám za sebou tiež. Mentolové botasky som na klinec nezavesila. Behám (v nich) stále. Akurát mám pocit, že je to oveľa horšie ako na začiatku. Niečo robím zle. Možno behám často a veľa. To by bol ten lepší prípad. 

kone v cvale

Moje pokusy, ako zrýchliť 

Snažím sa udržať na 10 km za hodinu. Niekedy mi to ide lepšie, inokedy horšie, ale výrazné výkyvy sa neobjavujú. Komplexný predtréningový stimulant chutí dobre, ale k maximalizácii môjho výkonu počas tréningu ešte nedošlo. Predpokladala som, že po požití stimulantu budem behať ako Speedy Gonzales. Stále čakám… 

Pripomeňte si: Kronika bežca začiatočníka (1. týždeň) 

Do behania som zapojila hudbu. Behať v rytme hudby musí byť skvelé. Je. Ale len kým sa o slovo neprihlási reklama. Reklamy na youtube sú ešte otravnejšie ako na Markíze. Škrečky spievajú do rytmu. Nie vždy sa chytím, ale dá sa to prežiť. Dnes mi do pesničky skočil nejaký pán. Začal kecať po anglicky. OK, maďarčina to nie je, vydržím. Tá reklama nemala konca. Nevydržala som. Vypla som youtube a započúvala sa do očarujúcich zvukov prírody. Pulz sa mi vyšplhal na úctyhodných 171 úderov za minútu. Musím si niečo stiahnuť do mobilu. Reklamy na youtube mi dvíhajú tlak. 

Ako často behať, aby ste boli stále fit 

Dočítala som sa, že telo si na pohyb potrebuje zvyknúť a musí sa naučiť energiu správne využiť a následne doplniť. To moje by si po dvoch rokoch už aj zvyknúť mohlo, ale doteraz mu to asi nikto nepovedal. 

Začiatočníci majú behať aspoň 3 krát týždenne. Aktívnejší „hobby“ bežci, ktorí už nejakú tú kondičku majú, by mali zvládnuť beh aj 6 krát do týždňa. Kondičku mám. Podarilo sa mi uniknúť psovi. Je to zatiaľ môj najrýchlejšie zabehnutý kilometer. Doteraz som ho neprekonala. Škoda, že to nikto nevidel. Psíčkarov som zaškatuľkovala medzi bezohľadné tvory. Česť výnimkám. Keď počujem, že pes mi nič neurobí a chce sa len hrať, otvára sa mi nožík vo vrecku, ktorý nemám. Prepáčte, nechala som sa uniesť. 

Prečítajte si aj: Acai Berry. Ovocie bohov nie len pre vašu vonkajšiu krásu

Odporúča sa bežecké trasy striedať. Zmena terénu nohám prospieva. Na každom povrchu reagujeme inak a na trasách, ktoré sú nám menej známe, musíme dávať väčší pozor. Zlepšujete koncentráciu a kondíciu súčasne. O vyplavených endorfínoch ani nerozrpávam. Bez nich by to nebolo ono. 

antuková bežecká dráha

Koľko km denne mám behať?

Tvrdenie, že mám v pohode zabehnúť 3 kilometre za pol hodinu ma síce potešilo, ale nepresvedčilo. 3 km za pol hodiny prejdem. Nepotrebujem behať. V niektorých článkoch som sa dočítala, že mám ísť behať aspoň 4 krát do týždňa. Veľavravná informácia, len čo je pravda. Nikde som sa nedozvedela, koľkokrát do týždňa mám behať, akou rýchlosťou, ani ako dlho sa mám behu venovať, aby som nemala pocit, že dva roky stojím na jednom mieste. Mám ísť behať viackrát do týždňa menšiu vzdialenosť v nižšom tempe, alebo sa držať tých svojich 10 a behať vždy, keď mi to okolnosti dovolia? Toto ma trápi! 

Nie je to šport na každý deň

Beh sa odporúča prekladať ďalšou fyzickou aktivitou, aby sa do činnosti dostali aj svaly, ktoré pri behu nevyužívam. Zaujímalo by ma, ktoré to sú. Prekladám ho jazdou na bicykli. Radosť z bicyklovania ma opúšťa, keď stretnem 5 vysmiatych elektorcyklistov za sebou. Zrýchľujem. Nič motivačné za tým nehľadajte. Vytáča ma to neskutočne. Elektrobicykel nechcem. Mám zapojiť svaly, ktoré pri behu nevyužívam. Elektrobicykel mi s tým nepomôže.

pred behom sa treba rozcvičiť

Zajtra už aj s rozcvičkou a strečingom

Na každodenný tréning mám zabudnúť a mám počúvať, čo mi hovorí moje telo. Keby som ho počúvala, nikdy behať nezačnem. Telo potrebuje čas na regeneráciu. Tej sa nebránim. Aj bielkoviny vo forme proteínu si po športovom výkone doprajem, aby svalovým bunkám počas obnovy nič nechýbalo. Horšie je, že rozcvičku pred behom a strečing po ňom neimplementujem. Neodolala som. Konečne som toto slovo mohla použiť v celej jeho kráse. Jednoducho povedané, rozcvička a strečing mi nič nehovoria. Rozhodla som sa nimi nestrácať čas. OK, našla som jednu z vecí, ktoré by som asi zmeniť mala. Dnes to bolo bez rozcvičky a bez strečingu. Od zajtra idem svoje bežecké návyky meniť. V knihe Sila zvyku som sa dočítala, že aj starý pes sa nové kúsky naučí, keď chce. 

Stanovte si ciele a snažte sa ich splniť

Dnes zabehnem 5 km pod 30 minút. Keď sa mi to podarí, zdolám celých 10 kilometrov a urobím všetko preto, aby som to stihla za hodinu. Vytýčte si cieľ a bežte za ním. Mojím cueľom je zabehnúť z Teplice cez les do Lopušnej. Trasu poznám zo sedadla bicykla. Rešpekt mám, ale raz príde ten čas. Keď to zabehnem, pochválim sa. Keď nie, aspoň bude o čom písať. 

PS: Jediná informácia, ktorá splnila moje očakávania znie: telo začína tuky spaľovať až po 20 – 25 minútach športovej aktivity. Viac ako 25 minút bežím stále. 

Nezabúdaj, že regenerácia je minimálne taká dôležitá, ako pravidelná športová aktivita. Po behu si dopraj voňavú kávu a čaj a buď v klídku.