Zima na ústupe, vonku teplejšie, cyklisti vyliezajú. A ja tiež. Cyklistický chodník suchý, bez ľadu a snehu. V lese sú kde tu ich pozostatky, ale s trochou opatrnosti sa dajú zvládnuť. Prvá cyklistická jazda úspešne za mnou. Na bicyklovanie sa po dlhej zime treba pripraviť. Bicykel na jar tiež. Ako na to?

značka cyklistický chodník nakreslený na chodníku je na bicykel na jar ešte výrazná
Cyklistický chodník je na prvú trasu najbezpečnejší 🙂

Viete, kam idete?

Slnko svieti, vietor sa ustálil, °C som nekontrolovala, ale zima (treskúca) nie je. Včera dedo skontroloval bicykel, počasie mi praje, tak som sa rozhodla privítať jar po svojom. Aj prilbu na bicykel som po rokoch oprášila. Minuloročnú cyklistickú sezónu som ukončila vo veľkom štýle, nemusím tak aj začať. V Lopušnej ešte vládne sneh. Moja obľúbená trasa musí počkať. Príkra, Kvetnica a cez Svit hurá domov.

Dlho ste na bicykli nesedeli. Vyberte si trasu, ktorú dobre poznáte. Pre každý prípad. Bicykel dlho odpočíval, aj po dobrom servise môže prekvapiť. Keď ste v zime pravidelne športovali, telo v šoku zo zvýšenej aktivity neostane. Bolo vašou poslednou športovou aktivitou minuloročné bicyklovanie? Pravdepodobne nezačnete tam, kde ste skončili. Nepreceňujte sa a odhadnite svoje schopnosti správne.

Bicykel na jar robí čo môže

Nebicyklujem ako o život. Obdivujem Tatry a krásu slovenskej prírody. Takto sa utešujem, keď ma niekto predbehne. Ďalšou výhovorkou je bicykel. Už je z neho starý pán. Nevládze tak, ako jeho mladší kolegovia. Bleska McQueena tiež vymenila Cruz Ramirezová. Výmena starého za nový by bodla. Aj nový bude. Keď copywriting dovolí. 😉

Teraz stačí vymeniť brzdové platničky. Zvuk, ktorý počas brzdenia bicykel vydával mi pripomenul, prečo som svoj bicykel za Samov vymenila. Viac nedostatkov som počas prvej jazdy neodhalila. Viete, ako je na tom po zime váš bicykel? Kolesá dofúkané? Plášte ešte čo to vydržia, duša nefučí. Riadidlá, brzdy, pedále, sedadlo na bicykel. Keď nemáte šikovného tatka, zverte bicykel odborníkom v servise.

Všetko funguje tak, ako má? Venujte bicyklu väčšiu pozornosť, aspoň počas prvej jazdy a odhaľte všetky jeho nedokonalosti skôr, ako ho začnete naplno využívať.

100 jarných kilometrov dnes nebude

bicykel na jar s rohmi na poľnej ceste
S bicyklom od teraz až po prvý sneh 😉

V zime nebicyklujem. Zimné športy nepestujem. Krokujem. Prvú jazdu som zvládla. Kopce, ani protivný vietor ma nezastavil. Najľahší prevod som použiť nemusela. Nie som na tom až tak zle. Zajtra sa prihlási svalovica a už nebudem taký frajer. Iba žeby sa neprihlásila. Aj to sa môže stať.

Zadok (musculus gluteus maximus) po prvej jazde bolí určite. Musia si so sedadlom na seba opäť zvyknúť. Prvá jarná jazda dá organizmu poriadne zabrať. Dobrá nálada a radosť z toho, že na bicykel znovu vysadnete stojí za to.

V zime sa z vás stal medveď hnedý a celú ste ju preleňošili? Pri prvej jazde na to nezabúdajte. Máte pred sebou jar, leto a jeseň. Najväčší kopec na najťažšom prevode si nechajte na neskôr. Začnite s ľahším prevodom a počas jazdy sa snažte udržať rovnaké tempo. Neunavte svaly, ktoré tak dlho oddychovali hneď na začiatku. Záťaž pridávajte postupne. Svaly si z minuloročnej sezóny čo to pamätajú, rýchlo sa dostanú do formy. Zbytočne ich nepreťažujte. Dajte svalom čas.

Aké máte s bicyklovaním plány?

Bicyklujete len tak pre radosť, či sa chystáte niekam na preteky? Ja sadám na bicykel každý deň. Potrebujem prevetrať hlavu a mať pravidelný pohyb tiež nie je na škodu. Preteky ma nelákajú. Bicyklujem len tak, pre radosť. Chcete skúsiť niečo náročnejšie a nebránite sa novým terénom? Vytvorte si tréningový plán a snažte sa ho dodržiavať.

Ja ostanem v kategórii bleska McQueena v tretej časti, vy choďte dobehnúť Cruz Ramirezovú. Tréning prispôsobte svojim fyzickým možnostiam. Kilometre a záťaž zvyšujte postupne. Začnite jazdiť aspoň 3 krát v týždni po 1,5 hodine a postupne prejdite do 5 – 6 dňových cyklov. Nezabúdajte na oddych. Regenerácia je súčasť tréningu. Svaly potrebujú nabrať silu. Ani Sagan nebicykluje 24 hodín denne 7 dní v týždni. Myslím.

Mohlo by vás zaujímať: Chudnutie a káva. Dá sa to?

Prečo s bicyklovaním vôbec začať?

  • zlepšuje metabolizmus
  • zrýchľuje prietok krvi do mozgu
  • podporuje vyplavovanie hormónov šťastia. Preto sa na bicyklovanie stále tešíte
  • zlepšuje efektivitu práce
  • znižuje hmotnosť (zrýchľuje trávenie cukrov a bielkovín)
  • dodáva energiu
  • zlepšuje náladu a podporuje pozitívne myslenie
  • ustaľuje hladinu cukru v krvi
  • podporuje imunitu
  • spôsobuje závislosť 😉

Auto nechajte doma. Bicykel je in

Bicykel vás dopraví tam, kde potrebujete. Idete na vlastný pohon, spálite kalórie, nemáte problém zaparkovať, vyplavuje endorfíny a kolegovia sa čudujú, ako je možné, že do kancelárie každé ráno vstúpite s úsmevom od ucha k uchu. Také je to jednoduché.

cyklistický chodník popri jazere s výhľadom na zasnežené hory je na bicykel na jar ako stvorený
Prečo sedieť doma, keď je vonku tak krásne 🙂

Choďte von

V zime ste trénovali vo fitness centre, teraz je čas ukázať sa slnku a nadýchať sa čerstvého vzduchu. Zvýšite kapacitu pľúc a dýchanie, doplníte vitamín D, prevetráte si hlavu, do postele si ľahnete príjemne unavení a bude sa vám lepšie spať. Ráno sa prebudíte svieži a plní energie. To všetko vďaka bicyklovaniu. Príroda má na ľudský organizmus blahodárne účinky po každej stránke. Je len na vás, či vytiahnete päty z domu.

Mohlo by vás zaujímať: Kofeín a jeho úloha v živote športovca

Jarné počasie je zradné

Vonku je síce krásne, ale na tričko s krátkym rukávom je ešte skoro, aj keď na bicykel vysadnete na sám obed. Nárazovému vetru sa nevyhnete. Ten je v marci ešte poriadne studený. Termotričko s dlhým rukávom a bunda, ktorá vietor aspoň trochu skrotí by vám nemali chýbať. Dlhé nohavice a kríže v teple. Sezóna je pred nami. Čiapka pod prilbou na bicykel nie je na škodu. Uši sú citlivé. Tenké rukavice vo výbave byť musia. Ruky jarnému chladu a vetru vystavujete najviac.

Nezabudnite na dopĺňanie tekutín. Smäd sa tak ako v lete neprihlási, ale to neznamená, že tekutiny nepotrebujete. Kopec ste zvládli, predtým, ako sa pustíte dole sa napite.

Hlavne bezpečne

Cesty sú po zime plné štrku. Pomáhal bojovať s ľadom, teraz je všade. Pozor na neho. Na drobných skalkách sa bicyklu dobre šmýka a pád na ne dosť bolí. Buďte opatrní. Aj trasa, ktorú ste absolvovali už najmenej 100 krát môže byť plná prekvapení. Cyklotrasy sú značené. Na málo frekventované sa zatiaľ nepúšťajte. Sneh, ľad a veľa vody môžu prvú jazdu dosť znepríjemniť. Trasa neutečie. Počká.

Povinná cyklistická výbava

Idete mimo obce? Prilba pre cyklistov je povinná, aj keď máte viac ako 18 rokov. Označte sa reflexnými prvkami, aj keď idete za bieleho dňa. Nikdy neviete, či sa niekde nezdržíte a či sa počasie nezmení. Reflexné prvky sú už často súčasťou cyklistického oblečenia. Na nohaviciach a bunde ich už pravdepodobne máte.

Povinnou výbavou bicykla sú odrazové svetlá. Vpredu biele, v zadu červené a oranžové na každej strane kolesa a pedály. Keď dobre označíte seba, bicykel nie je podstatný. Oblečenie a bicykel pred každou jazdou skontrolujte. Kontrola vám neublíži. Ide o vaše bezpečie.

Veľa šťastných kilometrov. Možno sa na niektorom stretneme. 🙂

Dnes bicykel, zajtra turistika. Pri turistike zapojíte iné partie svalov. Tie cyklistické si trochu oddýchnu. Zmeňte prostredie a vystúpte napr. na Kráľovu hoľu. Výhľad na okolitú krajinu stojí za to!

Categories: šport

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *