Granola. Chutné a výživné raňajkové menu

Granola obsahuje vločky, orechy, semienka a sušené ovocie. Na rozdiel od müsli sa pečie. Zapečené vločky sú chrumkavejšie a príťažlivejšie. Pomôže vám vyčarovať rýchle, chutné a výživné raňajky. Najlepšie chutí, keď si ju pripravíte sami. Jej príprava nie je náročná. Každá granola je iná. Ingrediencie, ktoré k príprave potrebujete si nakombinujete tak, ako sa vám páči. Jednotný recept na granolu neexistuje. V nasledujúcich riadkoch sa dozviete, ako som pripravovala tú svoju.  

granola s arašidovým maslom a jahodovými plátkami

Prvú granolu som kúpila v jednom nemenovanom nemeckom obchodnom reťazci. V akcii bola. Nedalo mi ju nevyskúšať. Servírovala som si ju na raňajky. S mliekom. Klasickým. Plnotučným. Pasterizovaným. Zistila som, že po takýchto raňajkách nemám chuť na sladké. Nikomu to nehovorte, ale som schopná zjesť celú tabličku čokolády. Sama. Nie každý deň. Len občas. S granolou sa mi chuť na cukor podarilo skrotiť.

Granola presne podľa vašich predstáv 

Začala som sa pohrávať s myšlienkou, že si granolu pripravím sama. Minimálne dve kamarátky s jej prípravou už skúsenosti majú. Viem, že sa to dá. Chcem predsa vedieť, čo jem. Klamem. Bola som presvedčená, že domáca granola bude lacnejšia. Teraz si tým nie som celkom istá, ale aspoň viem, čo jem. Sa utešujem. Receptov na granolu som našla milión. Keď nie viac. Vybrala som si recept, ktorý mi do oka padol ako prvý. Nakoniec som sa ho aj tak do bodky nedodržala. Na čo. Veď každá granola môže byť iná.

Prečítajte si aj: Pohonné hmoty, s ktorými budete stále fit

Granola a všetko, čo na jej prípravu potrebujete 

Na prípravu granoly potrebujeme vločky (ovsené, pšeničné, žitné, bezlepkové), orechy (mandle, kešu, arašidy, pekanové orechy, vlašské orechy), sušené ovocie, kokosová múčka, kvalitná horká čokoláda, škorica, kakao, med, javorový sirup, kokosový olej. Nekupovala som všetko. To je len taká sumarizácia ingrediencií, s ktorými sa pri príprave granoly stretnete.

Aj bez zoznamu nakúpite. Granola znesie všetko 

Do obchodu som sa chystala už od utorka. Vo štvrtok sa mi to konečne podarilo. V zatmení mozgovom som na recept celkom zabudla a do košíka hádzala všetko, čo mi pod ruku prišlo:

slnečnicové semienka

kešu

hrozienka

kokosová múčka

brusnice

ovsené vločky

v chlade sušené jahodové plátky

sezam

tekvicové semienka

3 PL arašidového masla

3 PL kokosového oleja

3 PL medu

1 lyžička škorice

Viac som si nezapamätala, ale mohlo by to byť všetko. Med, kokosový olej a škoricu doma máme. Na banány som zabudla. Keby som si recept prečítala, nestalo by sa mi to. Nevadí. V niektorom recepte bolo uvedené arašidové maslo. Banány ním nahradím. Nenahradila som. Brat išiel z roboty cez jeden nemenovaný anglický obchodný reťazec. Banány kúpil.

Banánová alebo arašidová? 

Granola bude dvojaká. Balenia spomínaných potravín majú v priemere 200 – 250 g. Okrem jahôd. Tých je v balení žalostne málo. Čo už. Viac vzduchu tam vošlo. Vedela som, že keď chcem na granole „ušetriť“, musím oriešky a spol. spotrebovať celé. Keby som ich rozdelila na polovicu, doma by sa dlho nezdržali. Niekto by ich zjedol!

arašidové maslo baner gymbeam

Granola s arašidovým maslom

Z pivnice som si priniesla najväčšiu misku, ako doma máme. Aby sa mi granola dobre miešala. Vyzerá to tak, že jej bude veľa. Do misky som dala 3 lyžice arašidového masla, 3 lyžice rozpusteného kokosového oleja a 3 lyžice medu. Iné zdravé sladidlo doma nemáme. Poriadne som to premiešala. Pridala som tam aj malú lyžičku škorice. Do tejto hmoty som postupne vysypala pol balenia slnečnicových semienok, kešu, sezamu a tekvicových semienok. Poriadne som to premiešala. Nakoniec som prisypala ovsené vločky. Prvý krát som na to išla systémom mojej babky: pridaj ich toľko, koľko príjme. Tak som pridala. Prijalo celé pol kilové balenie. Na štipku soli som zabudla. Soľ vraj zvýrazňuje chute. Chutí mi to aj bez nej.

Upečte si aj: Krehučké jablkové rolky

Vzniknutú hmotu som vysypala na papierom na pečenie vystlaný hlboký plech a vložila do vyhriatej rúry zapnutej na 100 °C. Granola sa má v rúre sušiť. Nie piecť. V recepte písalo, že ju mám v rúre nechať 25 minút. Možno by to stačilo, keby bolo granoly na plechu menej. V rúre sa zdržala dlhšie. Vybrala som ju, až keď sa k sebe prestala lepiť. Presný čas vám nepoviem. Neviem ho.

granola s banánom

Granola s banánom

Pri granole s banánom som použila rovnakú misku. Ani som ju neumyla. Tri celé banány som na jej dne roztlačila banánom na kašu. Pridala som med, kokosový olej a škoricu. Pomer som dodržala presne taký istý, ako pri granole s arašidovým maslom. Do kaše, ktorá mi po premiešaní vznikla, som pridala ostatné ingrediencie. Postupujte presne tak, ako je spomenuté vyššie. Nastavila som teplovzdušnú rúru s ventilátorom, aby do nej vošli dva plechy naraz. Banánová granola bola za čerstva lepkavejšia. Kedy ju z rúry vybrať už viete.

Nakoniec pridajte sušené ovocie. Alebo aj nie

Do vychladenej granoly môžete pridať hrozienka, brusnice a v chlade sušené jahodové plátky. Do tej s arašidovým maslom som pridala len jahodové plátky. Hrozienka a brusnice som vynechala. Granola s banánom sa zaobišla bez nich. Je len na vás, či ich pridáte alebo nie. Ja som nadobudla som pocit, že v granole je toho už aj bez nich viac ako dosť. Využijem ich nabudúce.

granola s mliekom a kávou na raňajky

Prečo si granolu na raňajky dopriať?

Účinné látky sa v granole menia podľa toho, aké suroviny na jej prípravu použijete. Vo všeobecnosti platí, že granola má vyšší podiel vlákniny, bielkovín, minerálnych látok a sacharidov. Vločky sú zdrojom energie, sušené ovocie nahradí cukor a v semienkach a orechoch je veľa vitamínov (B, A, C, E, K) a minerálnych látok (vápnik, železo, fosfor, horčík, omega-3, omega-6 kyseliny, kyselina listová).

▶️obsahuje vysoký podiel vlákniny (zasýti na dlhšiu dobu)

▶️energiu do krvi uvoľňuje postupne

▶️podporuje trávenie, prečisťuje hrubé črevo a zlepšuje vyprázdňovanie

▶️pomáha pri tvorbe kostnej drene

▶️upokojuje nervový systém a zlepšuje pozornosť

▶️podporuje imunitný systém

▶️pomáha pri chudnutí

Granola na viac spôsobov

Na raňajky si doprajte 30 – 50 g granoly a zalejte ju 2,5 dl mlieka alebo zmiešajte so 120 g bielym jogurtom. Keď máte ráno viac času, zmiešajte ju s nastrúhaným jablkom, či hruškou. Granola bude každý deň chutiť inak a nikdy vás neomrzí. Uskladnená vo vzduchotesnej nádobe vydrží približne mesiac.

Dobrú chuť

Viac (ne)zdravých receptov nájdete v kategórii recepty. Príjemnú zábavu! 

inšpirácia: www.fitshaker.sk

foto: moja vlastná tvorba